SUCCESVERSLAG
Mijlpalen van Roter Hahn
Het merk "Roter Hahn" werd gelanceerd in 1998. De geschiedenis van vakantie op de boerderij in Zuid-Tirol is echter al veel eerder begonnen.
1850
Vakantie op de boerderij is geboren in Zuid-Tirol
Boerderijvakanties in Zuid-Tirol bestaan al sinds 1850 - extreem vroeg in vergelijking met andere bestemmingen, waar de trend pas na de Tweede Wereldoorlog begon. De klimatologische omstandigheden zijn er verantwoordelijk voor: Bozen is de heetste stad van Italië in de zomer. Om aan de hitte in het dal te ontsnappen, leek de verticale vlucht naar boven voor de rijke inwoners voor de hand te liggen, en zij zochten hun toevlucht in de bergdorpen in de omgeving voor hun zomerverblijf. Tussen juni en september woonden zij één tot drie maanden op een boerderij in hoger gelegen berggebieden. Reizen naar zee was toen niet mogelijk vanwege beperkte mobiliteit.
De jaren '60
Voor het eerst vakantiegasten uit Duitsland
Tot de jaren '60, dus al meer dan 100 jaar, was vakantie op de boerderij in Zuid-Tirol een klassiek vakantieaanbod voor de plaatselijke bevolking – vooral voor de middenklasse van Meran, Bozen en Brixen. Na 1960 kwamen er voor het eerst gasten uit München (Beieren), dankzij de toenemende welvaart van de naoorlogse generatie en de voltooiing van de Europabrug (1963). Mede door de politieke spanningen (de bomjaren) in deze periode speelden vakantiegangers uit de rest van Italië geen rol. De Zuid-Tirolers daarentegen begonnen zelf vakanties aan de Adriatische Zee te ontdekken.
1971
Eerste vakantiecatalogus
In 1971 verscheen de eerste catalogus "Vakantie op de boerderij" met 236 boerderijen in heel Zuid-Tirol. Interessant detail: in die tijd was de informatie over de betreffende boerderij vooral gericht op de reis er naartoe en op de toegang tot water op de boerderij.
1980s
Eerste vakantiegasten uit de rest van Italië
Sinds het begin van de vakantie op de boerderij ontving de boerenfamilie in Zuid-Tirol vooral gasten uit Zuid-Duitsland. Nu komen er voor het eerst vakantiegangers uit de rest van Italië aan.
De jaren '90
Vakantie op de boerderij in de winter
Sinds de jaren '90 werd het aanbod van boerderijvakanties voor het eerst uitgebreid naar de winter - maar alleen voor huizen die tegen die tijd een verwarmingssysteem hadden.
1998
Oprichting "Roter Hahn"
In 1998 werd het kwaliteitskeurmerk "Roter Hahn" gelanceerd door de Zuid-Tiroolse Boerenbond.
Redenen:
- Hoewel het toerisme in Zuid-Tirol toen al een hoge vlucht nam, was er geen lobby voor boerderijvakanties om de belangen van boerenfamilies te behartigen. De bezetting en de prijzen waren toen dan ook laag.
- De Zuid-Tiroolse Boerenbond heeft erkend dat steeds meer boeren afhankelijk zijn van extra inkomsten op de boerderij. Aangezien veel boerderijen niet meer alleen van de landbouw kunnen leven, zorg "vakantie op de boerderij" in veel gevallen voor de voortzetting van de landbouw, inclusief de productie van kwaliteitsvoedsel en het behoud van het cultuurlandschap.
De vakantieboerderijen registreren in het eerste jaar (1999) 15.067 bedden, 108.535 aankomsten en 797.688 overnachtingen.
1998
Eerste Roter Hahn catalogus
In 1998 werd de eerste catalogus van Roter Hahn samengesteld, waarin bijna 740 boerderijen uit heel Zuid-Tirol waren opgenomen. De catalogus is in het Duits en Italiaans.
1999
"Roter Hahn" kraait op het internet
In 1999 was er de eerste website en sinds 2000 is www.roterhahn.it actief.
Op dit moment zijn er zes taalversies van de website.
2002
Invoering van de specialisaties
Het startsein voor de gespecialiseerde bedrijven is in 2002 gegeven. Het doel is in te spelen op de bijzonderheden van Zuid-Tirol en een aanbod te creëren dat precies is afgestemd op de vakantiewensen van de gasten. Sommige specialisaties, zoals de hooggelegen of historische boerderij, zijn alleen in Zuid-Tirol verkrijgbaar. In 2002 won "Roter Hahn" de allereerste marketingprijs van het toenmalige Südtirol Marketing Gesellschaft (SMG) voor de introductie van de specialisaties.
2003
Twee nieuwe productlijnen
Met twee andere, elkaar aanvullende pijlers van "Vakantie op de boerderij in Zuid-Tirol" werd "Roter Hahn" in 2003 een overkoepelend merk. De "Kwaliteitsproducten van de boer" en de "Boerencafés" werden toegevoegd. Alle bedrijven moeten eerst een inspectie door de Zuid-Tiroolse Boerenbond ondergaan en voldoen aan de hoge kwaliteitseisen. In die tijd ontstond het motto "We willen mensen vertrouwd maken met het boerenleven in Zuid-Tirol", dat ook nu nog alle pijlers verenigt. Echtheid, eerlijkheid, authenticiteit en kleinschaligheid werden als kenmerken gedefinieerd. Tot dan toe waren er geen vastgelegde criteria, maar die kwamen nu steeds meer in beeld.
2005
Indeling van de bedrijven van Vakantie op de boerderij
De classificatie van de bedrijven van Vakantie op de boerderij door twee onafhankelijke deskundigen werd geïntroduceerd. Daartoe is een afzonderlijke catalogus van criteria opgesteld met in totaal 96 criteria voor de beoordeling van de kwaliteit van de bedrijven, de uitrusting en de dienstverlening. Op basis van deze criteriacatalogus worden de bedrijven beoordeeld met 1 tot 4 bloemen. Daarnaast heeft Roter Hahn de boerderijfolder geïntroduceerd, waarin de boerenfamilie zichzelf, haar boerderij en het aanbod op en rond de boerderij presenteert.
2012
Invoering van de bedrijfsevaluaties
Sinds de invoering van de boerderijbeoordelingen kan elke vakantieboerderij een beoordeling krijgen op www.roterhahn.it.
Daarmee wordt de boerderijpresentatie op drie pijlers gezet:
- Hoe de boer zichzelf ziet (internet, catalogus etc.)
- Hoe een onafhankelijke beoordelaar de boerderij ziet (waardering door onafhankelijke deskundigen)
- Hoe de gast de boerderij ziet
2013
4e pijler Boerenambachten
In 2013 integreert het merk "Roter Hahn" de vierde productlijn, "Boerenambachten". Zo wordt weer een stukje boerencultuur behouden en duurzaam verder ontwikkeld.
2015
Herziening van de indeling en invoering van de 5e bloem
De invoering van de 5e bloem heeft het niveau van alle bedrijven van Vakantie op de boerderij aanzienlijk verhoogd. Bij de herziening van de classificatie zijn verplichte criteria voor de 4 en 5 bloemenbedrijven vastgesteld.
Verplichte criteria 4 bloemen:
- Een verkoophoek of boerderijwinkel met ten minste drie eigen, verfijnde boerderijproducten of een ontbijtaanbod het hele jaar door met ten minste 4 eigen boerderijproducten.
- Eén familielid moet de hele dag op de boerderij aanwezig zijn.
Criteria voor 5 bloemen:
- Verkoophoek of boerderijwinkel met minstens vier eigen veredelde boerderijproducten
EN het hele jaar door ontbijt met minstens zes eigen boerderijproducten. - Slaapkamers moeten voorzien zijn van houten vloeren.
- Wekelijks aanbod om het boerenleven en -werk te ervaren.
- Eén gezinslid moet de hele dag op de boerderij zijn.
2021
1 Bloemenboerderijen maken geen deel meer uit van het merk
Om aan de toenemende vraag naar kwaliteit te voldoen, is besloten om voortaan alleen nog bedrijven met 2 - 5 bloemen onder het merk "Roter Hahn" te vermelden.